Wzgórze Matyldy – dalszy opis

Jako dopełnienie bryły Ernst-Ludwig-Haus. wjego bezopośredniej bliskości, przy ulicach Alexandraweg i Mathildenhóhweg, Olbrich wybudował w tym samym roku siedem domów mieszkalnych dła artystów. Cztery z nich przetrwały do dziś w prawie nienaruszonym stanie. Reszta legła w gruzach podczas bombardowania. Po wojnie zastąpiono je innymi budowlami, bądź odrestaurowano w sposób pozostawiający wiele do życzenia. Domy różnią się między sobą stylem. Olbrich-Haus przypomina willę o lekko pochyłej sylwetce. Nawiązaniem do podporządkowanego geometrii budownictwa południowoeuropejskiego jest Kleines Gluckcrt-Haus.Wszystkie razem zaś charakteryzują się sobie tylko właściwymi, wysmakowanymi i misternie wykonanymi detalami. Najwięcej z ducha pierwotnego projektu zachował Grosses-Gluckcrt-Haus. Jest on też jedynym, który można dziś zwiedzać. Możesz spróbować szczęścia dzwoniąc zwyczajnie do drzwi, wykażesz jednak więcej taktu uzgadniając uprzednio wizytę za pośrednictwem biura turystycznego. Po sąsiedzku stoi Bchrens-Haus, powstały również w 1901 r. : jego twórcą był hamburski architekt Peter Behrens. Cegła użyta do wykończenia białej fasady i dach z czerwonej dachówki stanowią odwołanie do solidnej, han- zeatyckiej tradycji, tym samym wprowadzają wyraźny kontrast z finezyjną, inspirowaną śródziemnomorskimi wzorami, sztuką Olbricha. Jedynie drzwi ozdobione ornamentami z brązu, po obu stronach których umieszczono turkusowe kolumny, zdradzają pokrewieństwo między dziełem Bahrensa i secesyjnym otoczeniem.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>