MALARSTWO XVII i XVIII WIEKU

Poczesne miejsce w zbiorach siedemnastowiecznych zajmują prace frankfurtczyka Adama Elshcimcra. Malował on zazwyczaj obrazy niewielkiego formatu, nietypowy jest zatem rozmiar eksponowanego w Stadeł siedmioczęściowego Ołtarza Św. Krzyża, który powstawał na przestrzeni wielu lat. Obok widnieją tegoż autora Potop – majstersztyk kondensacji – oraz Sen Józefa. Do wielbicieli Elsheimera zaliczali się malarze tej miary co Poussin, Lorrain i Rubens: ich obrazy skupia dział następny. Tam również wystawiony jest najbardziej barokowy z obrazów Remhrandta Oślepienie Samsona. Z dynamizmem tego dzieła kontrastuje spokojny i stonowany, bardzo wczesny Dawid grający na harfie przed Saldem. W pobliżu znajduje się przesycony światłem Geograf Yermeera, ? także wiele innych prac pomniejszych holenderskich twórców XVII w. Wśród mniej licznie reprezentowanych dzieł osiemnastowiecznych napotkać można dwie prace z cyklu Okrucieństwa wojny Goyi, ponadto malowidła Tiepola, Canaletta i Chardina. Niedawno galeria wzbogaciła się o nowo odkryty obraz Watteau, finezyjną i pełną uroku Wyspę Cyterę.

Na pierwszym piętrze umieszczono obrazy z końca XVIII w. i późniejsze. Znajduje się tu Panorama Frankfurtu Courbeta, prace Degasa i Moneta. Przeważają artyści niemieccy: Goethe w Kampanii Johanna Heinricha Tischbeina to najbardziej znany spośród wielu portretów poety. Bogato reprezentowana jest twórczość Bractwa Naza- reńczyków: uwagę przyciąga olbrzymi fresk Wprowadzenie sztuki do Niemiec Phiiipa Veita, onegdaj dyrektora Instytutu Sztuki Stadeł. Jeśli bardziej przemawia do ciebie realizm, spodoba ci się Niedobrana para Wilhelma Leibla, w której artysta podjął ulubiony temat renesansu – miłość z wyrachowania.

Do momentu proklamowania Trzeciej Rzeszy galeria Stadeł szczyciła się najwspanialszym bodaj w Niemczech zbiorem malarstwa nowoczesnego. Niestety, w ramach zwalczania „sztuki zwyrodniałej” usunięto stąd ponad pięćset obrazów. Kolekcji nigdy nie udało się odtworzyć. Obecnie muzeum korzysta chętnie z możliwości czasowej prezentacji dzieł sztuki współczesnej wypożyczanych od miejscowych potentatów. Stadeł posiada natomiast na własność Synagogę Beckmanna, daleką od pochlebstwa Rodzinę artysty Dixa, wstrząsającą Naturę w świetle poranka Ernsta i Nagą w kapeluszu Kirch- nera. Z dzieł obcych są tu Martwa na !urn Mattise‘a i Portret Fernance‘a OIiviera pędzla Picassa. W kolekcji obrazującej dokonania awangardy uwagę przykuwają ogromne płótna Anselma Kiefcra.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>