MALARSTWO NIDERLANDZKIE I WŁOSKIE

Galeria Stadeł szczyci się szczególnie bogatym zbiorem obrazów wczesnej szkoły niderlandzkiej. Prawdziwym klejnotem kolekcji jest arcydzieło Jana van Eycka Lucca Madonna, w którym jego mistrzowska precyzja osiąga wyżyny artystycznej doskonałości. Pierwszy wielki przedstawiciel tej szkoły, utożsamiany dzisiaj z Robertem Campin, lecz tu figurujący wciąż jako Mistrz z Flemaile, reprezentowany jest przez kilka obrazów. Spośród prac jego ucznia Rogiera van der Weyden podziwiać możesz wspaniałą Madonnę i Dzieciątko wraz z fiw. Piotrem, Janem Chrzcicielem. Kostną i Damianem. W tej samej sali umieszczono przenikliwe portrety mężczyzn Memlinga i Massysa oraz jedną z najwcześniejszych znanych prac Boscha, Chrystus ukazany ludowi. Mimo konwencjonalności dostrzec tu już można charakterystyczną dla artysty skłonność do karykatury i deformacji. Częsty motyw w dziale malarstwa niderlandzkiego – Madonna z Dzieciątkiem -dominuje także w kolekcji włoskiej: na czoło wybija się natchniona, eteryczna wizja Fra Angelica. Okazję do fascynujących porównań rozmaitych ujęć tego tematu stwarzają pomieszczone tu obrazy Verrocchia, Moretto da Brescia, Perugina, Belliniego, Cimy i Carpaccia. Inne włoskie rarytasy to: Zwiastowanie Carlo Crivelliego, Święty Marek Mantegni, Portret Simonetty Vespucci Botticellego oraz Dama z pieskiem Pontormo.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>